Hupra ICT
In 2004 nam Pieter Willemsen de grootste computerwinkel van Veenendaal over. De economische crisis bracht het bedrijf in zwaar weer. De koers van het bedrijf veranderde net op tijd, waardoor er nu een bloeiende onderneming staat. "Zonder Van Harberden had Hupra het misschien niet gered. Als ik ondernemers spreek die in de moeilijkheden zitten, zeg ik altijd: bel Hans, die trekt je uit de problemen."
Pieter heeft een glimlach van oor tot oor. “Hier zit een ontzettend tevreden klant”, vertelt hij aan Ariska van Appeldoorn. Ariska is relatiebeheerder en teamleider bij Van Harberden. “Dit gevoel bij mijn accountant kan ik iedereen aanbevelen.”
Pieter begon in 1996 als parttimer in de computerwinkel Hupra in Veenendaal. “Later kreeg ik de vraag of ik het bedrijf wilde overnemen. Ik leverde mijn ondernemersplan in bij de Rabobank in Veenendaal en ik krijg drie namen, waaronder Van Harberden. Ik kan me het eerste gesprek nog heel goed voor de geest halen, want ik had direct een klik met Hans. Samen zijn we begonnen met het overnametraject en is een goede relatie gegroeid. Hans is niet mijn accountant, maar Hans is mijn coach. De overname was een moeilijk proces, want als werknemer kwam ik plotseling tegenover mijn werkgever te staan. In die reis heeft Hans een mooie rol gespeeld.”
Door de opmars van internet namen de marges af. “Dat zag ik niet, maar Hans wel”, vervolgt Pieter. “Ik werkte acht jaar geleden zo’n zes dagen per week en twaalf uur per dag, terwijl ik geen droge boterham verdiende. Ik deed het vanuit mijn drive. Hans en ik hebben nagedacht over de vraag: wat nu? Mijn coach Hans zag in dat consumenten geld kosten en dat we juist goed verdienden aan bedrijven. We zijn toen verhuisd naar de huidige locatie en hebben de winkel langzaam uitgefaseerd. We zijn nu een IT-bedrijf geworden. Die transitie is heel goed gegaan, al miste ik op zaterdagen wel het draaiorgel en de gezelligheid van mensen over de vloer.”
“Ik heb geen jaarrekening, maar een maandrekening”
Als IT-bedrijf loopt Hupra ICT voorop, maar krijgt het bedrijf ook een kijkje in de keuken van andere bedrijven. “We hebben best veel administratiekantoren en accountantskantoren als klant, maar Van Harberden zit aan de voorkant van de technologische ontwikkeling. Verder is Van Harberden meer dan alleen cijfers. In het bedrijf is het kennisniveau hoog. Ook is het bedrijf bij de fiscus bekend als zeer betrouwbaar.”
Ariska vindt Hupra ICT vooruitstrevend. “Pieter en zijn collega’s denken mee als het gaat om optimale automatisering. Zo heb ik de overgang naar een ander administratiepakket geleid. Het enthousiasme is aanstekelijk: dan heeft Pieter een goed idee en dan komen wij weer met een vondst. Dat levert een fijne wisselwerking op.”
Cijfers die inzicht geven
“Andere ondernemers hebben een jaarrekening, maar ik zeg altijd: ik heb een maandrekening”, vervolgt Pieter. “Dat is mijn stuur. Dat is de bodem van een bepaald succes. Ik kan dan gaan sturen op bepaalde trends.” Zo gebruikt Hupra Visionplanner. “Voor veel bedrijven is het niet zinvol om te ver terug te gaan in de geschiedenis”, vertelt Ariska. “De cijfers van de afgelopen maand geven meer inzicht hoe de onderneming er op dit moment voorstaat.”
Veel groei
Nu het bedrijf al meerdere jaren op rij met 30 tot 35 procent per jaar groeit, zijn er weer andere uitdagingen. “Ik word steeds drukker en dan kan het zijn dat ik controle verlies binnen mijn eigen bedrijf”, onthult Pieter. “Hans zei tegen me: je moet of minder naar buiten of een vent binnen zetten die de cultuur in stand houdt. Hans kan dat tegen mij zeggen, want hij zit in mijn trusted zone. Hij is eerlijk, integer en kent zijn rol.”