Folietec
In het grote bedrijfspand van Folietec in Barneveld worden wekelijks 3.000 deuren geproduceerd voor keukenkasten, badmeubelen en bureaus. Eigenaar Rien Geluk ziet kansen, maar ook aandachtspunten. Dankzij de fijne samenwerking met Van Harberden kunnen Rien en zijn broer Jaap financieel in de juiste richting sturen.
Folietec is een jongensdroom die uitkomt. “Ik heb het idee bedacht en opgericht”, vertelt Rien. “De gedachte erachter is het op maat en per stuk kunnen leveren van meubelfronten. Het product is goed, maar daarnaast is er de logistieke beheersing. We gaan pas produceren als de klant een order heeft ingeschoten. Hierdoor is er geen tussen- en eindvoorraad, alleen maar grondstof. Dit is aantrekkelijk voor onze klanten, namelijk producenten van badkamers en keukens, maar ook interieurbouwers en zzp’ers.”
De relatie met Van Harberden is hecht. Rien: “Van Harberden staat met de voetjes op de vloer, het is niet lullen maar poetsen. Doe maar gewoon.” Tijdens de jaarbespreking wordt niet alleen gekeken naar de cijfers, maar worden ook strategische overwegingen besproken. “Als Jaap en ik een idee hebben, dan leggen we dat neer bij Van Harberden om te sparren. Maar we gaan onze accountant niet vragen of we een machine mogen kopen. We kennen onze eigen business.”
“Deze ondernemers hebben dat zelf goed in de vingers”, vertelt directeur Anton van Steenis van Van Harberden. “Het is fijn dat Folietec eigen ideeën heeft, want die kunnen wij goed faciliteren aan de achterkant. Dankzij automatisering weet een klant zelf per maand al hoe zijn cijfers zijn. In de crisisjaren kwam ik ook bij klanten waar het minder vlekkeloos verliep en dat moest ik dan achteraf vertellen. Dat is hier gelukkig niet het geval.”
Rien ziet de markt instabieler worden. “Iedereen roept dat het top gaat, maar de cijfers van productiebedrijven zijn lager geworden. Ook zijn de machines na de crisis veel duurder geworden. Zo kochten we onlangs een CNC-machine, die tijdens de crisis nog een ton goedkoper was. Het is een uitdaging om de kosten flexibel te houden, zodat je als ondernemer snel kunt inspelen op een veranderende markt.”
“Van Harberden staat met de voetjes op de vloer: doe maar gewoon”
Door die instabiele markt is samenwerking belangrijk. “Dankzij Van Harberden kunnen we per maand zien hoe het gaat. Meten is weten. We hebben doelstellingen en dat geeft een gezonde druk om die te halen. Zo werkt het ook als je af wil vallen. Als je elke dag op de weegschaal staat, dan val je uiteindelijk sneller af.”
Een pluspunt van Van Harberden is de flexibiliteit. “Maandag heb ik een demo gehad van een nieuw softwarepakket”, zegt Rien. “Een dag later belde ik Jacob van Van Harberden om af te spreken en die middag was het geregeld.” De nieuwe software heeft scan & herken-software. “Facturen kunnen hierdoor snel verwerkt worden”, vertelt Jacob van der Sluys, relatiebeheerder bij Van Harberden. “Daarnaast kunnen we op afstand makkelijk meekijken met de klant. Dit biedt een tijdsvoordeel en er zijn achteraf meer analysemogelijkheden. Ik vind het bijzonder leuk om zo’n traject met Folietec te begeleiden. Als ik klanten kan helpen, krijg ik daar energie van.”
Ook de loonadministratie is een onderdeel waarbij Van Harberden kan ontzorgen. “Zo kunnen onze klanten zich richten op het werk waar ze goed in zijn”, zegt Anton. “We doen het zo met elkaar. Wij leren van klanten en klanten leren van ons. Daar voelen we ons goed bij.”
Rien wil de komende jaren groeien en ziet kansen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. “Misschien gaan we onze foliepanelen exporteren naar de Verenigde Staten. Daar wonen honderden miljoenen mensen. Een compleet nieuwe markt en voor ons absoluut interessant.” Samen met Van Harberden is Folietec klaar voor de toekomst!